Veelgestelde vragen

Antwoord op veel gestelde vragen

U leest hieronder het antwoord op veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij of is het antwoord niet duidelijk voor u, neem dan gerust contact met ons op.

Als de alarmmelding veroorzaakt wordt als gevolg van een gebruikersfout ondernemen wij geen actie. Mocht u van mening zijn dat er in uw geval sprake is van een afwijkend risicoprofiel, dan kunnen wij bovenstaande procedure uiteraard op uw verzoek voor u deactiveren waardoor u altijd direct gebeld wordt bij iedere melding, ook wanneer er reeds is uitgeschakeld met de juiste code.

Dit is alleen nodig wanneer u ons opbelt of wanneer wij bellen naar het object waar het alarm is afgegaan. Dit doen we omdat het van belang is dat degene die opneemt ook daadwerkelijk bevoegd is om daar aanwezig te zijn.

Mocht u van mening zijn dat er in uw geval sprake is van een afwijkend risicoprofiel, dan kunnen wij bovenstaande procedure op uw verzoek voor u aanpassen waardoor u zich bij ieder contact dient te legitimeren middels uw ID-code. Omdat we uit ervaring weten dat dit nogal wat praktische problemen geeft (bijv. wanneer men niet thuis is of het pasje niet bij de hand heeft) adviseren wij u om hier eerst goed over na te denken voordat u dit verzoek indient.

Wij kunnen uw alarmsysteem niet uitschakelen. Wat wij doen is het ontvangen van meldingen en snel en adequaat handelen op basis van deze meldingen. Wij hebben niet de in- en uitschakelcode waarmee een alarmsysteem in de meeste gevallen uitgezet kan worden. Het is ook mogelijk dat u beschikt over een systeem dat met een afstandsbediening of app kan worden uitgeschakeld. Bij (technische) problemen op dit gebied adviseren wij u om contact op te nemen met uw beveiligingsinstallateur.

U krijgt een sabotagemelding wanneer het alarmsysteem detecteert dat bijvoorbeeld een alarmmelder of een bedieningspaneel gesaboteerd wordt. Deze sabotagebeveiliging werkt altijd, ook wanneer het systeem is uitgeschakeld. Dit voorkomt dat het systeem in uitgeschakelde stand beschadigd wordt waardoor het kwetsbaar is in de inschakelde stand. Het is mogelijk dat uw systeem een sabotagemelding aangeeft wanneer er geen sprake is van sabotage. In veel gevallen wordt dit veroorzaakt door bijvoorbeeld het te hardhandig bedienen van het bedienpaneel, door werkzaamheden in de buurt van het systeem of door het te hard dichtdoen van een deur vlakbij één van de melders. Wanneer wij de sabotagemelding aan u doorgeven is het raadzaam om de desbetreffende melder goed te bekijken om te zien of er sprake is van schade of andere zaken die de goede werking zouden kunnen belemmeren. 

Door de verscherpte regelgeving van de afgelopen jaren, mogen particuliere alarmcentrales alleen inbraakmeldingen doorgeven aan de politie wanneer deze geverifieerd zijn. Daarnaast spelen ook zaken als het tijdstip en het moment van inschakeling een rol bij het bellen van de politie.

Voor alarmverificatie bestaan twee hoofdmogelijkheden; persoonlijke verificatie en technische verificatie.

Bij persoonlijke verificatie wordt ‘iemand’ ter plaatse gestuurd. Denk aan een beveiligingssurveillant of een ander persoon zoals een kennis of een werknemer die controleert wat de oorzaak van het alarm is. De melding is geverifieerd wanneer deze persoon ter plaatse constateert dat er sprake is van crimineel handelen.
Bij technische verificatie bestaan er momenteel drie methoden voor verificatie

  • Door middel van camera’s, Het criminele handelen is zichtbaar in beeld.
  • Door middel van ‘inluisteren’ door de particuliere alarmcentrale (PAC). Op basis van audio middels een luisterverbinding wordt er beoordeeld of er sprake is van crimineel handelen.
  • Door middel van het instellen van ‘dubbele zones’ binnen het elektronisch alarmsysteem.
  • Er komen binnen 5 minuten minimaal 2 verschillende detectoren (zones) in alarm.

Sinds 1 juli 2021 is de procedure m.b.t. overvalalarmen gewijzigd;

Overvalmeldingen worden voortaan eerst door de Particuliere Alarmcentrale geverifieerd voordat de politie wordt ingeschakeld. Indien een overvalalarm geverifieerd is wordt deze direct doorgezet naar de politie.

Verificatie kan op verschillende manieren plaatsvinden;

D.m.v. videobeelden (waarbij wij de politie via het live view systeem kunnen laten meekijken).
D.m.v. meerdere overvalmeldingen afkomstig van verschillende knoppen/melders die tegelijk of kort na elkaar een overvalmelding geven.
D.m.v. persoonlijke verificatie; wanneer wij iemand spreken die ter plaatse is.

In geval van een geverifieerde overvalmelding zal de politie de melding behandelen met de hoogste prioriteit.
Indien het alarm niet geverifieerd is zullen wij eerst contact opnemen met het desbetreffende object.
Krijgen wij hier geen gehoor, dan zetten wij deze melding alsnog door naar de politie als niet geverifieerde melding, deze zullen dan uitrukken met een lagere prio.

Voor meer info: https://www.politie.nl/onderwerpen/opvolging-overvalarmering.html

Op het moment dat wij een melding ontvangen en deze aan u doorgeven, hebben wij vanaf onze veilige locatie contact met u. Indien u iets overkomt of wanneer u in uw eigen woning bent kunt u ons direct verzoeken om bijvoorbeeld de politie te bellen. Bijvoorbeeld omdat u vanuit uw slaapkamer hoort dat er wordt ingebroken. Wanneer u alleen gebruik maakt van een app zonder doormelding naar een particuliere alarmcentrale, dan staat u er op dat moment alleen voor en kunt u slechts hopen dat u voldoende tijd heeft om de hulpdiensten in te schakelen.

Een app is niet in staat om de politie aan te sturen wanneer u bijvoorbeeld onbereikbaar bent.Wanneer er sprake is van een geverifieerde melding bellen wij, indien nodig, ook de politie als er niemand bereikbaar is. De ervaring leert dat het zeer regelmatig voorkomt dat er (vooral ’s nachts) niet wordt opgenomen, zelfs niet wanneer er meerdere personen worden gebeld. Dit geldt dus ook voor een app of een systeem dat alleen telefonisch bekenden waarschuwt.

Inbrekers slaan vaak de centrale kapot bij een inbraak. Bij een systeem zonder doormelding naar een particuliere alarmcentrale stopt het systeem dan dus met bellen. Bij een meldkamer is de melding dan al binnen waarna er verdere actie wordt ondernomen.

Het maken van inschattingen, het interpreteren van meldingen en het daarop afstemmen van de te ondernemen acties blijft nu eenmaal mensenwerk. Zo zullen we u ’s nachts (tenzij u anders wenst) niet wakker bellen voor storingsmeldingen met een lage prioriteit, ook dat hoort voor ons bij het op de juiste wijze interpreteren van de meldingen die wij van uw alarmsysteem ontvangen.